SWIO – Ik Wandel of Hardloop

Nieuws

Dat bewegen goed is voor de gezondheid weten we natuurlijk allemaal wel. Bij tijd en wijle verschijnen er nieuwe onderzoeken die de gezondheidsvoordelen van beweging staven. Recent onderzoek van de universiteit van het Duitse Saarland maakt de belofte wel heel concreet…

Het onderzoeksteam beweert dat je je leven kunt verlengen met maar liefst zeven jaar wanneer je slechts 25 minuten per dag in een stevig tempo zou wandelen. De studie, die eind augustus werd gepresenteerd op het congres van de European Society of Cardiology, toont aan dat regelmatig bewegen het risico op hartaanvallen met de helft verkleint.

Volgens professor Sanjay Sharma, expert op het gebied van cardiologie, kunnen we niet vermijden dat we ouder worden, maar is het wel mogelijk om dat proces te vertragen. “Met beweging koop je drie tot zeven extra levensjaren. Het is een antidepressivum, het verbetert onze cognitieve functies en er is bewijs dat beweging het dementieproces vertraagt.”
Dagelijks bewegen is niet per se moeilijk in te passen in je leven, aldus Sharma: “Als je weet dat iets op twintig minuten lopen ligt en je hebt de tijd, ga dan gewoon eens te voet in plaats van met de auto of de bus.”

Heb je problemen met je hart (gehad), ga dan niet rennen. “Loop op een tempo waarbij je nog wel kunt praten, maar niet meer zou kunnen zingen.”

Positief geluid
De bevindingen zorgen voor een positief geluid, dat ik graag met je deel: maak bewegen onderdeel van je dagelijkse routine en je verlengt je leven met jaren! Het mooie is dat het nooit te laat is om te beginnen. Zo kan een vrouw van zeventig die nooit gesport heeft nog steeds haar voordeel doen, zowel mentaal als fysiek, door gewoon te beginnen met bewegen. Een simpele wandeling van nog geen halfuur “does the trick”.

Heb jij je wandelschoenen al aan?

Bron: Via Sport.nl naar The Guardian